Spykee

Z původního robota Spykee firmy Meccano, který se mi dostal do rukou díky mému známému Richardu Náplavovi, toho bohužel mnoho nezbylo. Byl zakoupen za několik stokorun na Aukru naprosto nefunční a už částečně "vykuchaný" původním majitelem. Vzhledem k tomu, že originální elektronika zřejmě kompletně vyhořela, nabízel se k využití docela šikovný pásový podvozek.

Mým hlavním cílem bylo nějak zabavit kluky z robotického kroužku Domu dětí a mládeže, takže jsem potřeboval podvozek nějak jednoduše rozpohybovat. Dostal tedy přídavnou palubu z plexiskla, na kterou jsem namontoval novou elektroniku - Arduino UNO, H-můstek a bluetooth modul. Do vnitřní části podvozku jsem umístil li-pol akumulátor, motory s převodovkami zůstaly původní. V kroužku pak společnými silami přibyl ještě ultrazvukový senzor, dotykové nárazníky a hlavně program, který robota oživil.

Aktuálně lze robota provozovat ve třech módech:

  •  Autonomní - díky ultrazvukovému senzoru a nárazníkům se (většinou) dokáže vyhnout překážce stojící v cestě.
  •  Řízení pomocí mého dálkového ovládání.
  •  Řízení chytrým telefonem aplikací BlueControl nebo z notebooku pomocí programu vytvořeného ve Visual C#.

Program pro Arduino ke stažení.

Fotogalerie

Zapojení

Protože elektronika robota se skládá v podstatě pouze z hotových modulů, které bych musel v nějakém grafickém programu kreslit, pokusil jsem se raději zapojení shrnout ve formě tabulky. Počet vodičů směřujících do svorkovniček 5 V a GND je rozhodně větší, než kolik se jich tam fyzicky vejde, doporučuji tedy vytvořit si nějakou malou desku plošných spojů právě pro rozvod země a napájení. Stačí nějaký odřezek nebo něco podobného. Před připojením Arduina k PC přes USB kabel je nutné vypnout napájení bluetooth modulu, jinak pokus o download programu vždycky skončí chybou.

Tabulka zapojení elektroniky

Řízení z notebooku

Windows aplikace pro upraveného Spykeeho rozhodně stojí za zmínku, protože ji ve Visual C# vytvořil teprve 11 letý Honza Novák z robotického kroužku. Ovládání funguje na stejném principu, jako u chytrého telefonu. Aplikace přes bluetooth odesílá znaky ("U", "D"...), kterým jsou v Arduinu přiřazeny jednotlivé instrukce - jízda vpřed, vzad, otáčení atd.

- Stránka vytvořena 31. prosince 2013
(Aktualizace 1.února 2014)